spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
...تا كنم جان از سر غبت فداى نام دوست× چاپ پست الكترونيكي
۱۶ فروردين ۱۳۸۴
رفتن به
...تا كنم جان از سر غبت فداى نام دوست×
صفحه 2
صفحه 3

سيد حسين حسينى
در روايت آمده كه وقتى با كسى براى نخستين بار برخورد مى‏كنيد، اولين سخن شما بعد از سلام اين باشد كه اسم او را بپرسيد. (1) فرض كنيم كه تازه با اين آقاى بزرگوار برخورد كرده‏ايم. ابتدا به ساحت مقدسش عرض سلام مى‏كنيم. سلام ما عرض ارادت است. عرضه مى‏داريم:

السلام عليك يا بقية الله في ارضه و حجته على عباده.



حالا ببينيم اسم مبارك ايشان چيست؟ حضرت، اسمهاى مختلفى دارند كه در احاديث و روايات آمده است. در ضمن تفاسير آيات كريمه هم آمده است.

از جابر جعفى - كه از اصحاب عاليقدر ائمه طاهرين است (2) - نقل شده كه مى‏گويد:

اقبل رجل الى ابي عليه السلام و انا حاضر.

مردى خدمت‏حضرت باقر، عليه‏السلام، آمد و من حضور داشتم آن شخص به امام عرض كرد.

رحمك الله; اقبض هذه الخمسمائة درهم فضعها في مواضعها. فانه زكاة مالي.

رحمت‏خدا بر تو باد; اين پانصد درهم را بگير و در راهش خرج كن. اين، زكات من است.

فقال له ابو جعفر عليه‏السلام: بل خذها انت فضعها في جيرانك والايتام و المساكين و فى اخوانك من المسلمين.

حضرت ابو جعفر، امام باقر، عليه‏السلام، فرمود: زكاتت را بردار و به مصرف برسان و بده به همسايگانى كه دارى، ايتامى كه مى‏شناسى، مساكينى كه مى‏شناسى، و برادران مسلمانت.

يعنى در اين دوران، شما شيعيان با اجازه ما مى‏توانيد زكات مالتان را خودتان در موارد مناسب مصرف كنيد. بعد از آن امام مى‏فرمايند:

انما يكون هذا اذا قام قائمنا.

يعنى اينكه بايد حتما زكات را بدهيد به دست امام و امام مستقيما مصرف كند، زمانى است كه قائم ما قيام كند و ظاهر شود.

فانه يقسم بالسوية.

حضرت قائم بالسويه و به صورت مساوى اموال را تقسيم مى‏كنند.

و يعدل فى خلق الرحمان البر منهم و الفاجر. فمن اطاعه فقد اطاع الله و من عصاه فقد عصى الله.

و در ميان خلق خدا، عدالت‏به خرج مى‏دهد; چه نيكوكار باشد و چه گناهكار. كسى كه اطاعت كند از او، خدا را اطاعت كرده و كسى كه عصيان كند او را، خدا را عصيان نموده است.

تااين قسمت‏حديث‏به عنوان مقدمه بود، از اينجا به بعد شاهد ماست.

نخستين نام: «مهدى‏»
بخشى از كتاب «بحارالانوار» كه علامه مجلسى اين حديث را در آن روايت كرده چنين عنوانى دارد: «باب اسمائه عليه السلام و القابه و كناه و عللها». يعنى باب اسامى آن حضرت، عليه‏السلام، و كنيه‏هايش و علل اينكه وى را به آنها ناميده‏اند.

يكى از اسماء مباركه ايشان كه در بعضى از روايات اين باب آمده، نام مقدس «مهدى‏» است كه در ادامه اين حديث‏شريف علت تسميه آن نيز بيان شده است.

چرا به حضرت مى‏گويند «مهدى‏»؟ اين كلمه اسم مفعول است از ماده هدى، يهدى. «هدى‏» يعنى هدايت كرد و «هدى‏» مصدر آن است; يعنى: هدايت. در قرآن كريم، در اول سوره بقره مى‏فرمايد:

الم × ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين.

هادى يعنى: هدايت كننده; و مهدى يعنى: هدايت‏شده. حضرت باقرالعلوم، سلام‏الله‏عليه، مى‏فرمايد:

انما سمى المهدى لانه يهدى لامر خفى. يستخرج التوراة و سائر كتب الله من غار بانطاكية.

آن حضرت به اين جهت «مهدى‏» ناميده شد كه هدايت مى‏كند به سوى كارى كه پوشيده شده است و تورات اصلى و ساير كتب الهى را از غارى كه در انطاكيه هست [كه شهرى در تركيه فعلى است] در مى‏آورد.

چرا به ايشان مى‏گويند «مهدى‏»؟ مهدى يعنى هدايت‏شده، كسى كه مى‏خواهد هدايت كند، حتما خودش بايد قبلا راهنمايى شده باشد. كسى كه راهى مى‏خواهد نشان بدهد، قبلا راهنمايى شده باشد. كسى كه راهى را مى‏خواهد نشان بدهد، قبلا بايد راه را خودش بلد باشد.

بعد از آن، حضرت مى‏فرمايد:

فيحكم بين اهل التوراة بالتوراة.

آنگاه بين اهل تورات بر اساس تورات حكم مى‏كند.

و بين اهل الانجيل بالانجيل.

و ميان اهل انجيل بر مبناى انجيل.

و بين اهل الزبور بالزبور و بين اهل الفرقان بالفرقان.

و بين اهل زبور به زبور و بين اهل فرقان بر پايه فرقان.


 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.