spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
اعتقاد وحدت بخش چاپ پست الكترونيكي
۱۳ فروردين ۱۳۸۴

گفتگوى اختصاصى موعود با سيد ساجد نقوى رهبر شيعيان پاكستان
گفتگوازپريوش دانش نيا


موعود: از نظر مسلمين و معتقدات اسلامى اصلاح و بازگشت كامل جهان از چه زمانى و با چه كسى آغاز مى شود؟

تا حدى كه اطلاع دارم بشريت بر اين اتفاق نظر دارد كه براى اين جهان بشريت يك منجى لازم است و حتما در يك مقطعى از زمان يك منجى براى نجات بشريت خواهد آمد و جهان را از اين همه مظالم و مشكلات و سختيها نجات خواهد داد. در اديان مختلف هم اين اتفاق نظر وجود دارد كه در جهان توسط كسى كه رهبرى مى كند و بر عليه ظالمين و طاغوتها قيام مى كند; جامعه اى مبنى بر عدل و انصاف به وجود مى آيد. اين عقيده ماست كه آن منجى و نجات بخش امام مهدى، عليه السلام، است و اين عقيده نيز مبنى بر تعليمات اسلامى، قرآن و فرموده هاى رسول اكرم، صلى الله عليه وآله، است. ولى اينكه ايشان كى ظهور خواهند كرد و علائم ظهور كدام است كه حتمى است و ما بايد به آن اعتقاد كنيم، معلوم نيست. ما در انتظار هستيم و حتى همه عالم در انتظار است. ما بايد از اين عقيده درس بگيريم چون حضرت مهدى، عليه السلام، براى نجات بشريت مى آيد، نجات از دست ظلمه و طاغوتها، پس اگر، ما پيروان مهدى هستيم و مى خواهيم از او پيروى كنيم بايد بر عليه مصائبى كه از طرف طاغوتها بر بشريت وارد مى شود; قيام كنيم و جهاد كنيم تا جلو اين ظلم را بگيريم و دستهاى آنها را كوتاه كنيم.

موعود: آيا مسلمين نمى توانند مانند غربيان و قدرتهاى امپرياليستى براى جهان آينده و آينده جهان تصميم گيرى كنند؟ اگر مى توانند مقدمه اين حركت چيست؟

براى اين كار هم ما محتاج به وحدت هستيم. چون وحدت منشا قدرت است بالاخص در اين زمان كه قدرتهاى استعمارى همه متحد شده اند بر اينكه بشريت را تحت ظلم و ستم خود درآورند و سلطه خود را بر مردم ستمديده جهان استمرار دهند. ما مكلفيم از طرف خدا، قرآن و پيغمبر خدا كه يك نظام قسط در دنيا به وجود آوريم «ليقوم الناس بالقسط » و براى به وجود آمدن آن قيام لازم است و مجتمع كردن نيروها لازم است. اگر ما تفرقه داشته باشيم و متفرق باشيم نمى توانيم با قدرتهاى استعمارى مقابله كنيم و اين زمان كه همه تشنه عدالت اسلامى اند و دنياى بشريت هم نجات خود را در همين نظام عدل اسلامى مى بيند. نظامى كه اگر در دنيا نافذ شود بشريت نجات خواهد يافت. پس بر ماست كه نظام عدل اسلامى را تقويت كنيم و با منطق و فكر و علم آن را اثبات نماييم و با توطئه هايى كه بر عليه اين نظام از طرف استعمارگران مى شود مقابله كنيم. بنابراين وحدت ضرورى است و تنها وسيله اى كه استعمار مى خواهد با آن مسلمين را تضعيف كند تفرقه و فرقه گرايى است و ايجاد گروهها و انفكاك در مسائل فرعى. اين تجربه اى بوده كه استعمار در بسيارى از كشورهاى اسلامى آن را اتخاذ كرده است. بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، استعمارگران متوجه شدند كه احتمالا انقلاب اسلامى ديگرى هم در عراق و پاكستان ممكن است به وقوع بپيوندد. از اين رو توطئه كرده و جنگ ايران و عراق را راه انداختند. از آن طرف هم در پاكستان بين شيعه و يك گروهى از آلت دستان استعمار توطئه كرد. سنى و شيعه هيچ اختلافى آنجا با هم ندارند فقط يك گروه آلت دست استعمار است كه مسايل جزيى و فرعى را علم مى كند و مى خواهد بين شيعه و سنى ايجاد تفرقه كند. در پاكستان شيعه و سنى با هم كاملا متحدند. به طورى كه در يك خانواده هم شيعه هست و هم سنى. اينها با هم زندگى مى كنند، وصلت مى كنند و خويشاوندند.

ما سعى كرديم ضمن ارتباط با گروههاى اهل سنت تشكلى به نام «شوراى همبستگى ملى » به وجود آوريم كه در آن تشكل همه احزاب دينى بر عليه فرقه گرايى و تفرقه متحد شدند و همه تفرقه را محكوم كردند. استعمار كه ديد در ايجاد تفرقه موفق نشده است; از طريق تروريسم وارد شد كه در اين چند سال مى بينيد كه بسيارى از شيعيان را ترور كردند.

موعود: چگونه مى توان از موضوع «مهدويت » به عنوان وجه مشترك اعتقادى مسلمين براى آماده سازى و ايجاد وحدت بين آنها استفاده كرد؟

يكى از ترفندهايى كه همان گروه آلت دست در چند سال پيش بر عليه مسلمين انجام داد اين بود كه بر عليه حضرت مهدى، عليه السلام، چيزهايى گفتند و توهين هايى كردند كه اين مساله در شوراى همبستگى مطرح شد و همه احزاب اين عمل را محكوم كردند و گفتند كه ما در ظهور حضرت اتفاق نظر داريم. ببينيد كه استعمار براى رسيدن به اهداف خود چگونه وارد مى شود. آنها خوب مى دانند كه اين عقيده بين سنى و شيعه مشترك است و احترام فوق العاده اى دارد لذا مى خواهند اين را خدشه دار كنند. شيعه و سنى در قطعيت ظهور مهدى متفق اند. اما اين عقيده با توجه به ناخت شيعيان از منجى بين شيعيان اهميت بيشترى دارد ولى در ميان اهل سنت مسكوت است. اما اينكه بر اين مبنا راهى براى آينده ما اتخاذ بشود بايد گفت كه نخير اين كار انجام نشده است.

موعود: جهان مسيحى و يهودى سعى در گسترش موضوع بازگشت مسيح دارد; جنابعالى چه نظرى درباره آماده سازى اخلاقى و عملى مسلمين براى زمان احتمالى ظهور و بازگشت موعود داريد؟


معلوم است كه وقتى يك نهضتى در بين مسلمين به وجود آمد و آنها برگشتند به طرف قرآن و سنت و در صدد پياده كردن نظامى عادلانه بر مبناى سنت و قرآن برآمدند و ديديم كه انقلابى هم بر همين مبنا پيروز شد و حكومت اسلامى به وجود آمد و به وجود آمدن آن جهشى را كه در بين مسلمين بود بيشتر كرد و ملتهاى ديگر يعنى غربيان ديدند كه نمى توانند آن قدرت و سلطه خود را داشته باشند و ديگر قدرت مادى آنها در مقابل اين خيزش كارساز نيست آنها هم رو كردند به نوعى معنويت. اين همان چيزى است كه مسلمين بايد به نحو صحيحى از آن براى تبليغ استفاده كنند. يعنى از روحيه اى كه در توجه به مذهب براى آنها به وجود آمده استفاده كنند و حقايق و معارف اسلامى را با استدلال و برهان تبليغ كنند تا آنها را با استفاده از شرايط بتوانيم در ظل و پناه اسلام بياوريم. نكته جالب در همين ظهور حضرت عيسى مسيح كه گفتيد تبليغ مى كنند اين است كه ما هم اين را قبول داريم و حضرت مهدى، عليه السلام، نماز را مى خوانند و ديگران پشت سر حضرت نماز مى خوانند. يعنى برگشت حضرت مسيح، عليه السلام، دليل بر وجود حضرت مهدى، عليه السلام، و قوت اين عقيده مسلمانان است.

موعود: به نظر شما طرح مساله بازگشت منجى و موعود آخرالزمان چه تاثيرى در اخلاق عملى مسلمين و بويژه جوانان دارد؟

ما بايد در بين جوانها اين عقيده را تبليغ كنيم و جزييات آن را شرح دهيم و آنها را آگاه كنيم و بگوييم مهدى مى آيد كه ظلم و فساد و اخلاق سيئه را از بين ببرد و شما هم بايد از اين توانايى خود استفاده كنيد و بياييد منكرات را از بين ببريم و اخلاق سيئه را از بين ببريم و جوانها را هدايت كنيم.

در اين زمان ضرورت دارد كه از عقيده مهدى و اوصاف و اخلاق حضرت و سيره ايشان بيشتر مردم را آگاه كنيم و همين موجب مى شود كه مردم به دين و اخلاق تمايل پيدا كنند من اين مجله شما را امروز ديدم و تاكنون نديده بودم. بسيار كار خوبى است و سعى خواهيم كرد از آن استفاده كنيم و آن را به زبان اردو ترجمه و بين جوانان منتشر كنيم. ما در بلوچستان پاكستان گروهى داريم كه آنها را «ذكرى » مى گويند ولى اسم اصلى شان مهدوى است. آنها فكر مى كردند كه ما اعتقاد به مهدى نداريم ما كار كرديم و تبليغات كرديم و كتابهايى منتشر كرديم و آنها متوجه شدند كه ما مهدوى و شيعه هستيم. اين مجله در آگاه كردن مردم مى تواند بسيار مؤثر باشد.

موعود: با تشكر از شما كه در اين گفتگو شركت كرديد.
 



ماهنامه موعود شماره 16


 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.