spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود
addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
يك كتاب در يك مقاله چاپ پست الكترونيكي
۱۲ فروردين ۱۳۸۴


نام كتاب:  «مهدى موعود»
مهدى موعود، عجل الله تعالى فرجه،

مؤلف:
علامه ملا محمد باقر مجلسى رحمة الله

ترجمه:
حسن بن محمد ولى اروميه اى رحمة الله

تحقيق:
واحد تحقيقات مسجد مقدس جمكران

ناشر:
انتشارات مسجد مقدس جمكران

نوبت چاپ:
اول، (پاييز 1376، پانزدهم شعبان 1418)

تيراژ: 2500

قيمت دوره: 4800

در لابه لاى مجموعه معارف ومسائل اسلامى بعضى از بخشها به لحاظ اهميت خاصى كه دارد همواره مورد توجه انديشمندان واقع گشته ودر نتيجه رسالات و كتابهاى زيادى باهدف تبيين و پاسخ به شبهات وپرسشها در آن زمينه به نگارش درآمده است. بدون اغراق اين قبيل ازآثار امروزه جزء بهترين و نابترين منابعى هستند كه اهل تحقيق مى توانند با استفاده از آنها به نيازهاى علمى و اعتقادى جامعه اسلامى مناسبترين پاسخ را ارايه دهند.

يكى از اين عرصه ها معارف مربوط به امام زمان، عليه السلام،است، كه آثار گرانقدرى در اين زمينه از علماى بزرگ اسلام اعم از شيعه وسنى به جاى مانده است كه هر يك ازآنها در نوع خود بسيار ارزشمندند بااين همه بعضى از آنها از اهميت بيشترى برخوردارند.

يكى از اين آثار جلد سيزدهم ازمجموعه 25 جلدى بحارالانوار (چاپ سنگى) است (6) كه در ضمن سى وشش باب به تبيين معارف امام زمان ،عجل الله تعالى فرجه، مى پردازد ومهمترين ويژگى اين اثر آن است كه مشتمل بر هزار و سيصد روايت ازاهل بيت عصمت، عليهم السلام،مى باشد. به عبارت ديگر مجموعه مطالب آن با استناد به سخنان پيامبراكرم، صلى الله عليه وآله وسلم، و ائمه اطهار، عليهم السلام، تنظيم و تدوين شده است، لذا مى توان آن را جزء قابل اعتمادترين آثار در موضوع مزبوربه حساب آورد. از آنجا كه اين اثرمهم در اصل به زبان عربى نگارش يافته است، استفاده از آن براى اغلب افراد مشكل و يا حتى غير ممكن است.

اين امر موجب شده است كه بعضى از علما در صدد برآيند تا آن رابه فارسى ترجمه كنند از جمله آنهاكتابى است تحت عنوان «مهدى موعود» كه توسط يكى از علماى قرن سيزدهم به نام ميرزا محمدحسن اروميه اى ترجمه شده است. وى درمقدمه ترجمه خود در زمينه هدف وانگيزه ترجمه اين كتاب مى نويسند:«اينكه مجلد ثالث عشر بحارالانوار ازمابين كتب محتويه بر اخبار و آثارائمه اطهار، عليهم السلام، به سبب اشتمالش بر مطالب مهمه عليه(صلوات الله، عليهم) منفرد ممتازاست، حتى از كثرت ملاحت دوشيزگان مضامين آن عشاق قلوب به صداشتياق به سوى آنها در مد اعناق بوده بلكه عود دلها در مجمره آرزوى شاهد مقاصد آن مى سوخت و پروانه خاطرها در پاى شمع تمناى وصال عراسيش جان مى باخت ليكن به جهت غموض عبارات و عربيت كلماتش دست تمناى وامق افكار اكثر مردم به دامن وصال عذراى وى نمى رسيد وديده مجنون اوهامشان به مشاهده جمال ليلاى آن فايز نمى گردد... لهذا درعهد دولت.... به حسب الاشاره خلعت عربيت را از بر و دوش غوانى معانى آن خلع به لغت فارس نقل نمودم به طرزى كه تطابق مضامين ترجمه را بااصل كتاب در جميع ابواب مرعى ومنظور داشتم... اين كتاب بار اول درعهد قاجار و سپس در سال 1329 ق.در تهران به چاپ رسيد و چاپ اخيرآن به همت واحد تحقيقات مسجدمقدس جمكران در پانزدهم شعبان 1418 ق. در دو جلد و 1448 صفحه انجام گرفته است.

در بخشى از مقدمه واحدتحقيقات در تبيين بخشى ازويژگيهاى اين چاپ آمده است:

در چاپ حاضر علاوه بر دقتهاى لازم در امور ويراستارى و تنظيم ابواب، كوشش شده است نقيصه اى كه در اصل كتاب شريف بحارالانوارو نيز ترجمه هاى ديگر... به نظرمى رسيد برطرف شده و با تطبيق متن احاديث با كتابهاى مصدر و ذكرنشانى دقيق هر حديث در آن كتاب راه تحقيق بيشتر در منابع و مصادراصلى بحارالانوار بر پويندگان هموار گردد.

در جلد اول اين كتاب كه مشتمل برهفتصد و نود و دو صفحه است بيست و نه باب به شرح ذيل به چشم مى خورد.

باب اول: ولادت با سعادت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، و احوال مادرش;

باب دوم: بيان نامها و لقبها وكنيه هاى حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه;

باب سوم: نهى از به زبان آوردن نام حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه;

باب چهارم: صفات حضرت مهدى ، عجل الله تعالى فرجه، وعلامات و نسب او;

باب پنجم: آياتى كه به قيام حضرت قائم ، عجل الله تعالى فرجه،تاويل شده است;

باب ششم: نصوصى كه ازخداوند و اباى كرام حضرت قائم ،عجل الله تعالى فرجه، در خصوص آن حضرت وارد شده است; لازم به تذكراست كه مجموعه مطالب اين باب دربيست و پنج بخش تنظيم و ارائه شده است.

باب هفتم: اخبارى كه ازاميرالمؤمنين، عليه السلام،درخصوص قائم، عليه السلام، واردشده است;

باب هشتم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام حسن وامام حسين، عليهماالسلام، وارد شده است;

باب نهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ، عجل الله تعالى فرجه،از على بن الحسين، عليه السلام، واردشده است;

باب دهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ، عجل الله تعالى فرجه،از امام باقر، عليه السلام، وارد شده است;

باب يازدهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام صادق،عليه السلام، وارد شده است;

باب دوازدهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام كاظم،عليه السلام، وارد شده است;

باب سيزدهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام رضا،عليه السلام، وارد شده است;

باب چهاردهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام محمدتقى، عليه السلام، وارد شده است;

باب پانزدهم: اخبارى كه درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، از امام هادى وامام عسكرى، عليهماالسلام، واردشده است.

باب شانزدهم: اخبارى كه از اهل كهانت درخصوص حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، وارد گرديده است;

باب هفدهم: ادله اى كه شيخ طوسى، رضوان الله تعالى عليه، دراثبات غيبت آن حضرت در كتاب غيبت ذكر نموده;

باب هيجدهم: اخبارى ك دلالت دارد بر وجود سنن و شيوه انبياء درحضرت مهدى، عجل الله تعالى فرجه،و استدلال بر غيبت او;

باب نوزدهم: اخبار معمرين براى رفع استبعاد مخالفين طول غيبت قائم، عليه السلام;

باب بيستم: معجزاتى كه ازحضرت مهدى، عليه السلام، ظاهرگرديده و بعضى از احوال او وسفرايش;

باب بيست و يكم: احوال سفرايى كه در زمان غيبت صغرى بين شيعيان و حضرت قائم، عليه السلام،واسطه بودند;

باب بيست و دوم: احوال كسانى كه به دروغ ادعاى سفارت حضرت مهدى، عجل الله تعالى فرجه، رانمودند;

باب بيست و سوم: ذكر احوال كسانى كه حضرت مهدى ،عجل الله تعالى فرجه، را ديده اند;

باب بيست و چهارم: خبر سعدبن عبدالله و ديدن او حضرت قائم،عليه السلام، را و پرسيدن مسائل خودرا از آن حضرت;

باب بيست و پنجم: بيان علت غيبت حضرت مهدى و كيفيت بهره مند شدن مردم از او در زمان غيبت آن حضرت;

باب بيست و ششم: بيان امتحان شيعه در ايام غيبت و نهى از تعيين وقت ظهور وقوع بداء و درخصوص وقت آن;

باب بيست و هفتم: بيان فضيلت وثواب انتظار فرج و مدح شيعيان درزمان غيبت و آنچه كه انجام آنها دراين زمان سزاوار است;

باب بيست و هشتم: بيان كسانى كه در غيبت كبرى ادعاى ديدن آن حضرت را كرده اند و اينكه آن حضرت به بيان خلايق مى آيد وايشان را مى بينند;

باب نادر: در احوال كسانى كه آن حضرت را در ايام غيبت كبرى نزديك به زمان ما ديده اند;

در پايان هم فهرست آيات به طورتفصيلى ارايه شده است.

در جلد دوم كه مشتمل بر ششصدو پنج صفحه است تعدادهفت باب به شرح زير آمده است:

باب بيست و نهم: علامات ظهورحضرت مهدى، عليه السلام، خروج سفيانى و دجال...

باب سى ام: بيان ظهور حضرت مهدى ، عجل الله تعالى فرجه، و آنچه بر خروج او دلالت مى كند و...;

باب سى و يكم: بيان سيرت وكيفيت رفتار و اخلاق و عدد اصحاب حضرت مهدى، عجل الله تعالى فرجه;

باب سى و دوم: بيان چيزهايى كه بنا بر روايت مفضل بن عمر در ايام ظهور آن حضرت شدنى است;

باب سى و سه: در بيان رجعت ائمه اطهار، عليهم السلام;

باب سى و چهارم: ذكر خلفاى حضرت مهدى، عليه السلام، و اولاداو و احوالى كه بعد از آن حضرت واقع مى شود;

باب سى و پنجم: توقيعاتى كه ازطرف آن حضرت صادر شده است.

آخرين صفحات اين جلد هم به فهرست آيات اختصاص دارد.

پى نوشتها:

1. اين مجلد از بحارالانوار در چاپهاى جديدشامل جلدهاى 51 و 52 و 53 از مجموعه 110 جلدى مى باشد.

2. مهدى موعود، ص 19 - 20.

3. همان، ص 18.

 



مجله موعود شماره 17


 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.