spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
الوتر الموتور والمنتقم‌ الموعود-2 چاپ پست الكترونيكي
۲۹ آذر ۱۳۸۳
رفتن به
الوتر الموتور والمنتقم‌ الموعود-2
صفحه 2
علي‌اكبر مهدي‌پور


يكهزار و يكصد و هفتاد سال‌ پيش‌ بنيانگذار حكومت‌ واحد جهاني‌، براساس‌ عدالت‌ و آزادي‌، ويرانگر كاخهاي‌ ظلم‌ و استبداد، منتقم‌ خون‌ مظلومان‌ در راستاي‌ تاريخ‌، منجي‌ بشريت‌، دست‌ نيرومند حضرت‌ احديت‌، اندكي‌ پس‌ از ولادت‌، در آستين‌ غيبت‌ فرو رفت‌، تا پس‌ از سپري‌ شدن‌ دوران‌ غيبت‌ كبري‌ ظهور كرده‌، خون‌ مظلومان‌ تاريخ‌ را از ستم‌پيشگان‌ خون‌آشام‌ بگيرد.
يكي‌ از صدها نام‌ نامي‌ و اسم‌ گرامي‌ آن‌ مصلح‌ آسماني‌ «منتقم‌» است‌، چنان‌كه‌ خداوند منان‌ جمال‌ عالم‌ آراي‌ آن‌ ستارة‌ فروزان‌ را در شب‌ معراج‌ به‌ خاتم‌ پيامبران‌ ارايه‌ نموده‌ و از آن‌ كعبة‌ مقصود و قبلة‌ موعود به‌ «منتقم‌» ياد كرده‌ است‌. 1
هفتمين‌ امام‌ نور نيز در تعقيبات‌ نماز عصر عرضه‌ مي‌داشت‌:
بار خدايا در فرج‌ منتقم‌ خود تعجيل‌ بفرما. 2
جان‌ جانها، محبوب‌ دلها، يوسف‌ زهرا(ع‌) نيز خطاب‌ به‌ احمد بن‌ اسحاق‌ فرمود:
من‌ تنها بازمانده‌ از حجج‌ الهي‌ و دست‌ انتقام‌ او از دشمنان‌ اويم‌. 3
در پگاه‌ هر جمعه‌ در «دعاي‌ ندبه‌» مي‌خوانيم‌:
كجاست‌ منتقم‌ خون‌ پيامبران‌ و فرزندان‌ پيامبران‌؟ 4
و در فراز ديگري‌ از آن‌ مي‌خوانيم‌:
كجاست‌ منتقم‌ خون‌ شهيد كربلا؟ 5
دلباختگان‌ سالار شايستگان‌، همه‌ روزه‌ در زيارت‌ عاشورا مي‌خوانند:
خداوندا! به‌ ما نيز روزي‌ كن‌ كه‌ در محضر مهدي‌ آل‌ محمد(ع‌) به‌ خونخواهي‌ خون‌ حسين‌ عزيزت‌ برخيزيم‌. 6
ولي‌ آنچه‌ كمتر مورد بررسي‌ قرار گرفته‌ اين‌ است‌ كه‌ چون‌ دست‌ نيرومند الهي‌ از آستين‌ غيبت‌ بيرون‌ آمد، انتقام‌ خون‌ سالار شهيدان‌ و ديگر مظلومان‌ تاريخ‌ را از چه‌ كسي‌ مي‌گيرد؟

انتقام‌ از كي‌؟ چرا و چگونه‌؟

در اينجا ظاهراً چهار احتمال‌ وجود دارد كه‌ هر كدام‌ نيازمند بررسي‌ و تحقيق‌ است‌:
الف‌) از فرزندان‌ آنها: در برخي‌ از روايات‌ آمده‌ است‌:
يقتل‌ والله ذراري‌ قتلة‌ الحسين‌ بفعال‌ آبائهم‌ .
به‌ خدا سوگند ذرية‌ قاتلان‌ حسين‌ را به‌ جهت‌ عمل‌ پدرانشان‌ مي‌كشد. 7
پذيرش‌ اين‌ حديث‌ مشكلات‌ فراوان‌ دارد، كه‌ به‌ برخي‌ از آنها در اينجا اشاره‌ مي‌كنيم‌:
1. اين‌ حديث‌ با آية‌ شريفة‌ قرآن‌ كه‌ مي‌فرمايد:
لا تزر وازرة‌ وزر أخري‌.
كسي‌ وزر و وبال‌ ديگري‌ را به‌ دوش‌ نمي‌كشد 8 .
مغاير است‌، اگر نياكان‌ آنها گناه‌ كرده‌اند، آنها چه‌ تقصيري‌ دارند؟
دهها حديث‌ صحيح‌ و معتبر داريم‌ كه‌ ائمه‌(ع‌) امر فرموده‌اند كه‌ احاديث‌ را به‌ قرآن‌ عرضه‌ كنيم‌، هر كدام‌ با آيات‌ قرآن‌ همخواني‌ نداشته‌ باشد، آن‌ را رد كنيم‌ و قبول‌ نكنيم‌. 9
2. قرآن‌ كريم‌ فرزند صلبي‌ حضرت‌ نوح‌ را به‌ جهت‌ همسو نبودن‌ رفتارش‌ از آن‌ حضرت‌ نفي‌ كرده‌ و به‌ صراحت‌ فرموده‌ است‌:
قال‌ يا نوح‌ إنّه‌ ليس‌ من‌ أهلك‌ إنّه‌ عمل‌ غير صالح‌... .
گفت‌: اي‌ نوح‌! او از خاندان‌ تو نيست‌، او عملي‌ است‌ ناشايست‌. 10
در مقابل‌ رسول‌ اكرم‌(ص‌) حضرت‌ سلمان‌ را از خاندان‌ خود بر شمرده‌، مدال‌ «سلمان‌ منّا أهل‌البيت‌» به‌ او ارزاني‌ داشته‌ 11 است‌ و مولاي‌ متقيان‌ امير مؤمنان‌(ع‌) محمد ابن‌ ابي‌بكر را فرزند خود خوانده‌، او را در كنار فرزندش‌ محمد حنفيه‌ جاي‌ داده‌، و او را مشمول‌ اين‌ بيان‌ درر بار خود قرار داده‌ است‌ كه‌:
إنّ المحامدة‌ تأبي‌ أن‌ يعصي‌ الله 12 .
محمّدها از اين‌ كه‌ خداوند معصيت‌ شود، امتناع‌ مي‌كنند. 13
3. هرگز كسي‌ نمي‌تواند ملتزم‌ شود كه‌ اولاد بني‌اميه‌ و ديگر دشمنان‌ قسم‌ خوردة‌ اهل‌بيت‌، صرفاً به‌ جهت‌ فرزند يزيد و معاويه‌ بودن‌ اهل‌ دوزخ‌ مي‌باشند، بلكه‌ برعكس‌ در مواردي‌ چون‌ محمد بن‌ ابي‌بكر ملتزم‌ هستيم‌ كه‌ اهل‌ بهشت‌ هستند. 14
4. فرزند بني‌اميه‌ بودن‌ از فرزند حرام‌ بودن‌ كه‌ بدتر نيست‌ و كسي‌ نمي‌تواند ملتزم‌ باشد كه‌ حرامزادگان‌ به‌ جرم‌ حرامزاده‌ بودن‌ اهل‌ دوزخ‌ هستند، بلكه‌ امام‌ رضا(ع‌) در مورد آنها مي‌فرمايد:
إنّ ولد الزّنا يستعمل‌، إن‌ عمل‌ خيراً جزي‌ به‌. 15
اولاد زنا آزموده‌ مي‌شوند، اگر عمل‌ نيكو داشته‌ باشند، پاداش‌ نيكو مي‌بينند.
ب‌) از پيروان‌ آنها: جاي‌ ترديد نيست‌ كه‌ هر پيروي‌ با پيشواي‌ خود محشور مي‌شود، چنانكه‌ قرآن‌ كريم‌ فرموده‌ است‌:
يوم‌ ندعو كلّ أناسف بإمامهم‌.
روزي‌ كه‌ هر كسي‌ را با پيشواي‌ خود مي‌خوانيم‌. 16
و از زبان‌ حضرت‌ ابراهيم‌(ع‌) نقل‌ كرده‌ كه‌ فرمود:
فمن‌ تبعني‌ فإنّه‌ منّي‌ .
هر كس‌ از من‌ پيروي‌ كند، از من‌ است‌. 17
و روايات‌ فراوان‌ داريم‌ كه‌ هر پيروي‌ با متبوع‌ خود محشور مي‌شود. 18
بر اين‌ اساس‌ پيروان‌ بني‌اميه‌ با آنها محشور خواهند شد و در روز رستاخيز با آنها خواهند بود و از آنها جدا نخواهند شد، ولي‌ اينكه‌ آيا اين‌ مقدار براي‌ قصاص‌ و انتقام‌ در اين‌ سراي‌ كافي‌ است‌ يا خير، احتياج‌ به‌ تحقيق‌ بيشتر دارد.
ج‌) از رضايتمندان‌ به‌ فعل‌ آنها: در مورد كساني‌ كه‌ معتقد به‌ راه‌ آنها و راضي‌ به‌ كردار آنها باشند، مسئله‌ حادتر است‌، زيرا قرآن‌ كريم‌ پي‌ كردن‌ ناقة‌ صالح‌ را به‌ همة‌ قوم‌ ثمود نسبت‌ داده‌ و فرمود:
فكذّبوه‌ فعقروها. 19
تكذيبش‌ كردند و شتر را پي‌ كردند.
در حالي‌ كه‌ يك‌ نفر آن‌ را پي‌ كرده‌ بود، ولي‌ چون‌ همگي‌ به‌ آن‌ رضايت‌ داده‌ بودند، آن‌ را به‌ همه‌ نسبت‌ داده‌ و همه‌ را مشمول‌ عذاب‌ الهي‌ قرار داد.
قرآن‌ كريم‌ در پاسخ‌ كساني‌ كه‌ از پيامبر اكرم‌ قرباني‌ مطالبه‌ مي‌كردند تا ايمان‌ بياورند، مي‌فرمايد:
... قل‌ قدجاءكم‌ رسل‌ من‌ قبلي‌ بالبينّات‌ و بالذي‌ قلتم‌ فلم‌ قتلتموهم‌ إن‌ كنتم‌ صادقين‌. 20
بگو پيش‌ از من‌ پيامبراني‌ يا معجزه‌ها و آنچه‌ اكنون‌ مي‌خواهيد آمده‌اند، اگر راست‌ مي‌گويد، چرا آنها را كشتيد؟
بين‌ اين‌ اشخاص‌ و قاتلان‌ آن‌ پيامبر 500 سال‌ فاصله‌ بود، ولي‌ چون‌ آنها به‌ قتل‌ او راضي‌ بودند، خداوند متعال‌ آنها را نيز جزو قاتلان‌ برشمرده‌ و فرمود: «چرا آنها را كشتيد». 21
روز پيروزي‌ سپاه‌ امير مؤمنان‌(ع‌) در جنگ‌ جمل‌، يكي‌ از اصحاب‌ گفت‌: «اي‌ كاش‌ برادرم‌ اينجا بود». حضرت‌ فرمود: «آيا خواست‌ برادرت‌ با ما بود؟» گفت‌: «آري‌». فرمود: «پس‌ او نيز با ما بوده‌ است‌». سپس‌ فرمود:
«در اين‌ پيكار با ما كساني‌ شركت‌ كرده‌اند كه‌ هنوز در صلب‌ پدران‌ و رحم‌ مادران‌ هستند... . 22
و در حديث‌ آمده‌ است‌ كه‌ اگر كسي‌ در مشرق‌ كشته‌ شود و در مغرب‌ كسي‌ به‌ آن‌ رضايت‌ دهد، در خون‌ او شريك‌ است‌. 23
و در مورد امام‌ حسين‌(ع‌)، به‌ويژه‌ آمده‌ است‌:
ألا و إنّ الراضين‌ بقتل‌ الحسين‌ شركاء قتله‌. 24
كساني‌ كه‌ به‌ كشته‌ شدن‌ امام‌ حسين‌ رضايت‌ بدهند در قتل‌ او شريك‌ هستند.
و لذا آمده‌ است‌ كه‌:
فيقتل‌ من‌ رضي‌ بقتله‌. 25
هر كس‌ را كه‌ راضي‌ به‌ قتل‌ او (حسين‌) باشد، مي‌كشد.
و در حديث‌ ديگر آمده‌ است‌:
چون‌ حضرت‌ بقية‌الله(ع‌) خارج‌ شود ذرية‌ قاتلان‌ امام‌ حسين‌(ع‌) را مي‌كشد؛ زيرا به‌ اعمال‌ پدرانشان‌ رضايت‌ مي‌دهند. 26
بنابراين‌، در مورد آن‌ عده‌ از فرزندان‌ يا پيروان‌ بني‌اميه‌، كه‌ به‌ اعمال‌ پدران‌ و نياكان‌ خود راضي‌ هستند، اگر بگوييم‌ كه‌ در اعمال‌ آنها شريك‌ هستند و روز قيامت‌ مورد بازخواست‌ و كيفر قرار خواهند گرفت‌، مانعي‌ ندارد؛ زيرا اين‌ بازخواست‌ و كيفر در مقابل‌ رضايت‌ آنهاست‌ كه‌ عمل‌ خود آنهاست‌، نه‌ در مقابل‌ اعمال‌ پدران‌ و نياكان‌ آنها.
پس‌ اين‌ كيفر و عذاب‌ در روز رستاخيز، به‌ جهت‌ فرزند يزيد بودن‌، يا منسوب‌ به‌ خاندان‌ بني‌اميه‌ بودن‌ نمي‌باشد، بلكه‌ در اثر رضايت‌ دادن‌ به‌ كردار آنهاست‌.
ولي‌ اينكه‌ آيا اين‌ مقدار موجب‌ قصاص‌ و انتقام‌ در دنيا نيز هست‌ يا خير، جاي‌ تأمل‌ دارد؛ زيرا در باب‌ حدود، قصاص‌ و ديات‌ چنين‌ موضوعي‌ پيش‌بيني‌ نشده‌ است‌، مگر اينكه‌ كسي‌ ادعاكند كه‌ اين‌ موضوع‌ از ويژگيهاي‌ حكومت‌ حضرت‌ بقية‌الله(ع‌) مي‌باشد، و اين‌ احتياج‌ به‌ اثبات‌ دارد.
د) از خود قاتلان‌: تنها احتمالي‌ كه‌ هيچ‌ مشكل‌ ندارد اين‌ است‌ كه‌ بگوييم‌ از خود قاتلان‌ انتقام‌ گرفته‌ مي‌شود؛ يعني‌ شخص‌ يزيد، شمر، سنان‌، ابن‌زياد و... آورده‌ مي‌شوند و انتقام‌ امام‌ حسين‌(ع‌) و ديگر شهيدان‌ و مظلومان‌ در طول‌ تاريخ‌ از ستمگران‌ و تجاوزگران‌ گرفته‌ مي‌شود.
اگر در تعبيرات‌ رسيده‌ از رسول‌ اكرم‌(ص‌)، امير مؤمنان‌(ع‌) و ديگر امامان‌ هدايت‌(ع‌) دقت‌ كنيم‌، به‌ روشني‌ مشاهده‌ مي‌كنيم‌ كه‌ در همين‌ معني‌ ظهور دارد.
وجود مقدس‌ اشرف‌ كاينات‌ در خطبة‌ بي‌نظير عيد سعيد غدير خم‌، تعبيرات‌ بسيار بلندي‌ در مورد حضرت‌ بقية‌الله، ارواحنا فداه‌، دارد، كه‌ به‌ چند فراز كوتاه‌ از آنها اشاره‌ مي‌كنيم‌:
1. القائم‌ المهدي‌ الّذي‌ يأخذ بحقّ الله و بكلّ حقّ هولنا.
آن‌ مهدي‌ قائم‌(ع‌) كه‌ حق‌ خدا و همة‌ حقوق‌ ما را باز مي‌ستاند.
2. ألا إنّه‌ المنتقم‌ من‌ الظّالمين‌.
آگاه‌ باشيد كه‌ او از ستم‌پيشگان‌ انتقام‌ مي‌گيرد.
3. ألا إنّه‌ مدرك‌ كلّ ثار لاولياء الله عزّوجلّ. 27
آگاه‌ باشيد كه‌ او انتقام‌ خون‌ همة‌ اولياي‌ الهي‌ را مي‌گيرد.
ظاهر اين‌ تعبيرها و احاديثي‌ كه‌ در شمارة‌ پيشين‌ تقديم‌ گرديد، اين‌ است‌ كه‌: هنگامي‌ كه‌ دست‌ انتقام‌ الهي‌ از آستين‌ غيبت‌ بيرون‌ آيد، خونهاي‌ بر زمين‌ مانده‌ را از خود قاتلان‌ مي‌گيرد.
و اين‌ حقيقت‌ در پرتو اعتقاد قطعي‌ ما به‌ «رجعت‌» جامة‌ عمل‌ مي‌پوشد.


 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.