spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
محتاج يك نگاه دوباره ايم چاپ پست الكترونيكي
۲۶ خرداد ۱۳۸۳

گفت وگو با آيت اللَّه شيخ محسن اراكى رئيس مركز اسلامى لندن در حاشيه كنفرانس موعود اديان در شهر لندن

موعود: با توجه به اين كه حضرت عالى عهده دار مديريت مركز اسلامى لندن هستيد و در اين زمينه تجربه داريد بفرماييد سياستهاى فعاليت فرهنگى و تبليغى جمهورى اسلامى در راستاى گسترش فرهنگ شيعى و انقلاب اسلامى در خارج از كشور چيست؟
آيت اللَّه اراكى: در سالهاى گذشته، اسلام در اروپا و آمريكا عمدتاً به وسيله غير شيعيان معرفى شده بود و متأسفانه مراكز علمى، فرهنگى و چهره هاى اهل دانش و علم كاملاً با فرهنگ اصيل اهل بيت(ع) بيگانه بودند. اين بيگانگى با فرهنگ شيعى و معلوماتى كه جسته و گريخته درباره تشيع به طور غير كامل و ناقص و بعضاً تحريف شده و از منابع غير معتبر به دست آنها مى رسيد، تصويرى نادرست از تشيع را در ذهن آنها به وجود آورده بود؛ كه البته اين مطلب در مورد كسانى است كه سخنى و نامى از تشيع به گوش آنها رسيده بود وگرنه بسيارى از افراد كه اصلاً چيزى در مورد تشيع نمى دانستند.
پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران به رهبرى حضرت امام(ره) حقيقتاً تحول گسترده اى در جهان نسبت به اسلام و دين به معناى عامش به وجود آمده است. مردم سراسر جهان رويكردى دوباره به دين پيدا كردند و نه تنها در ميان پيروان اسلام و تشيع كه در ميان پيروان همه اديان و مذاهب جريان گرايش به دين روح تازه اى پيدا كرد. اسلامى كه در غرب تقريباً به فراموشى سپرده شده بود پس از انقلاب مجدداً مورد توجه قرار گرفت. قبل از انقلاب به دلايل مختلفى كه مهم ترين آنها احساس حقارت و زبونى نسبت به فرهنگ و پيشرفتهاى چشمگير غرب بوده، مسلمانان ساكن در كشورهاى غربى احساس سربلندى نمى كردند و جرأت اظهار و ابراز مسلمانى خودشان را نداشتند. پديده حجاب در كشورها پديده منزوى و محكومى بود و كم تر خانمى جرأت داشت با حجاب در مجامع عمومى حضور پيدا كند، چه رسد كه با حجاب به فعاليتهاى سياسى، فكرى، فرهنگى، علمى و اقتصادى بپردازد.
پيروزى انقلاب اسلامى به رهبرى حضرت امام(رض) اوضاع را كاملاً دگرگون كرد و هويت اسلامى را به مسلمانان برگرداند. آن هم در حدى كه مسلمانان در جوامع غربى نسبت به هويت اسلامى خود احساس غرور و عزت كرده و بازگشتى جدى به مباحث دينى نمودند.
قبل از انقلاب اسلامى در كل انگليس حداكثر صد مركز و مسجد بود كه فعاليت اسلامى داشتند ولى امروز ما شاهد حضور و فعاليت بيش از 2000 مركز و مسجد تنها در محدوده كشور انگليس هستيم. جالب است بدانيد كه طى تحقيقى كه داشتيم كل مقالات و كتابهايى كه پيش از انقلاب در غرب (اروپا و آمريكا) راجع به اسلام نوشته شده بود به صد مورد نمى رسيد در حالى كه پس از بيست و پنج سالى كه از عمر انقلاب اسلامى ايران مى گذرد هزاران كتاب و مقاله تحقيقاتى درباره موضوعات مختلف اسلامى خصوصاً ايران، انقلاب اسلامى، تشيع و روحانيت شيعه نگارش يافته است كه خود حاكى از حركت عظيمى است كه در اينجا به وجود آمده است. تشيع بر سر زبانها افتاده و انگيزه هاى مطالعات شيعه شناسى رشد يافته است.
متأسفانه پيش از تأسيس مركز اسلامى در انگليس به دستور مقام معظم رهبرى مركزى براى معرفى تشيع كه مرتبط با مراكز فرهنگى و اسلامى باشد و بتواند در مجامع علمى و خصوصاً انگليس حضور علمى و فكرى پيدا كند وجود نداشت، هر چند مراكز خوبى بود ليكن اين مراكز غالباً به انجام كارهاى دينى سنتى مى پرداختند و ارايه خدماتشان محدود به خود شيعيان مى شد. تلاش جدى براى معرفى علمى تشيع در مراكز و مجامع فرهنگى معروف انگليس انجام نشده بود. بحمداللَّه با توفيق الهى، و عنايت حضرت ولى عصر(ع) و پشتيبانيها و راهنماييهاى مقام معظم رهبرى مركز اسلامى عهده دار اين امر شد.
در طول پنج سالى كه از عمر مركز اسلامى مى گذرد، كارهاى علمى زيادى به صورت مشترك با مراكز علمى و فرهنگى انگليس و ديگر كشورهاى اروپايى از جمله دانشگاههاى لندن، كمبريج، استراسبورگ، سازمان يونسكو و بسيارى ديگر از مجموعه هاى علمى كه در انگليس و اروپا فعاليت دارند برگزار كرده ايم كه يكى از آنها برپايى كنفرانسهاى علمى متنوع در زمينه مسايل فرهنگى و فكرى مختلف به خصوص مسايل مربوط به ايران، انقلاب اسلامى و تشيع است.
به عنوان نمونه مى توان به كنفرانس انديشه هاى امام خمينى(ره) كه با همكارى دانشگاه لندن در همان دانشگاه به خوبى برگزار شد و انعكاس ارزنده اى هم داشت و كنفرانس ايران و فرهنگ و تمدن اسلامى كه با همكارى يونسكو و برخى از دانشگاههاى انگليس و ديگر كشورها برگزار شد، اشاره كرد. البته برخى كنفرانسها هم با توجه به مسايل و مباحث روز تشكيل شده اند؛ نظير تروريسم، اسلام در قرن 21. مطالب و مقالات بسيارى از اين كنفرانسها به صورت جزوه چاپ و منتشر شده است.
يكى ديگر از كارهايى كه در اين مدت انجام داده ايم، انعقاد قراردادهايى با دانشگاههاى مختلف انگليس براى اشراف و نظارت بر رساله هاى دكترى و تحقيقاتى كه در حوزه مسايل اسلامى خصوصاً روحانيت شيعه و ديگر موضوعات شيعى، صورت مى گيرد بوده است. به موجب اين قراردادها ما به آنها استاد مشاور و راهنما معرفى كنيم.
متأسفانه در حال حاضر ما امكاناتمان محدود است وگرنه فرصت و زمينه مناسب براى اينگونه كارها خيلى فراهم است.
بحمداللَّه با توفيق الهى و با حمايتهاى مقام معظم رهبرى دانشكده علوم اسلامى Islamic) (colledge for glance study در اينجا تأسيس شده و مشغول فعاليت است. تأسيس اين دانشكده قدم بسيار بزرگى در مسير ترويج فرهنگ تشيع و انديشه هاى ناب اسلامى به شمار مى آمد. اين دانشكده الان حدود 200 دانشجو دارد كه در رشته هاى تخصصى علوم اسلامى با نگاه شيعى و به زبان انگليسى به تحصيل مشغول هستند.
از ديگر فعاليتهاى مركز، تأسيس حوزه علميه اى بود كه بتواند متناسب با محيط اينجا به تعليم و ترويج علوم اسلامى و تربيت متخصصان بپردازد. در حال حاضر حدود 16 مؤسسه فرهنگى نظير مركز مطالعات اسلامى، مركز تبليغ اسلام (با عنوان Spring)، دارالقرآن الكريم توسط مركز راه اندازى شده كه بحمداللَّه همگى در راستاى تبليغ تشيع، اسلام و فرهنگ اسلامى فعاليت مى كنند.
 لازم است اين نكته را هم متذكر شوم كه ما كارهايمان را دير شروع كرده ايم و عمر فعاليتهايى كه برشمرديم متجاوز از پنج سال نيست.
به غير از چاپ كتاب و جزوه هاى مختلف به زبانهاى انگليسى، فارسى، عربى و ديگر زبانهاى اروپايى و نشر پنج مجله، مركز فعاليتهاى مذهبى منظمى به چهار زبان انگليسى، فارسى، عربى و اردو به شكل هفتگى و موسمى دارد. اين برنامه ها هر كدام علاقه مندان مخصوص خود را دارد كه البته براى انگليسى زبانها هم برنامه ها به طور كامل اجرا مى شود. اين برنامه ها عبارتند از كلاسهاى قرآن، انديشه اسلامى و خلاصه هر كلاسى كه به نحوى مورد نياز آنهاست.
 نكته جالب توجه و امتياز ويژه مركز اين است كه همه شركت كنندگان در برنامه ها اعم از ايرانيها، عرب زبانها، اردو زبانها و... مركز را متعلق به خودشان مى دانند و خود را متعلق به مركز، بسيارى از مراسم با هزينه و كمكهاى مادى و معنوى خود آنها برگزار مى شود كه حاكى از حالت يكدلى و يكپارچگى است كه به توفيق الهى توانسته ايم ميان قوميتهاى مختلف به وجود بياوريم. و اين حالت يكدلى در همه برنامه ها و نمازجمعه ها و ديگر مراسم مشهود و نمايان است. خلاصه كارهايمان اين بوده و اميدواريم كه خداوند بر توفيقات ما بيفزايد و بتوانيم آنچه را مرضى حضرت ولى عصر(ع) و تأمين كننده اهداف مقام معظم رهبرى است انجام دهيم.
 
موعود: به نظر شما كنفرانس موعود اديان توانست به اهداف پيش بينى شده خود دست يابد و آيا از برگزارى آن راضى هستيد؟
آيت اللَّه اراكى:
الحمدللَّه كنفرانس خوبى بود كه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى در مركز اسلامى برپا شد. برجستگى شخصيتهاى دعوت شده از مذاهب مختلف براى ايراد سخنرانى نشان دهنده زحمات زياد دوستان بود. به هر حال گام خوبى بود ولى فراموش نكنيم كه ما هنوز در گامهاى اوليه هستيم و مى بايست خيلى كار و فعاليت كنيم. ما در اين قبيل كارها 200 سال عقب هستيم و اين عقب ماندگى شتاب و سرمايه گذارى و توجه بيشترى مى طلبد.
ما از نهادها و سازمانهاى داخل كشور انتظار داريم توجهى هم به خارج از مرزها داشته باشند. اعتقاد ما بر اين است كه اگر نهادهاى داخلى نگاهى بيرونى به مسايل پيدا كنند حتى براى فعاليتهاى درون كشورى خود آنها هم مفيد است؛ چرا كه وقتى با نگاه وسيع تر به مسايل نگاه كنند موفقيت ايشان بيشتر خواهد بود. مركز اسلامى هم مى تواند دريچه خوبى براى اين نگاه بيرونى باشد. در مقابل ما هم دست نياز خودمان را به سوى همه مراكز داخلى كشور دراز مى كنيم و از آنها تقاضا مى كنيم كه مجلات، مطبوعات و محصولات خودشان را اعم از نوار، CD  و... براى ما بفرستند خصوصاً آن دسته از محصولاتى كه به زبان انگليسى توليد شده اند. ما هم در حد توانمان محصولات آنها را تبليغ مى كنيم و به دست نيازمندان اينگونه مطالب مى رسانيم. البته هر كدام از آنها را هم كه لازم باشد ترجمه مى كنيم و به اهلش مى سپاريم.
در پايان اين گفت وگو به همه دوستداران اسلام و حقيقت جويان مژده بدهم كه با وجود همه تبليغات و كارهاى منفى كه بر عليه اسلام، تشيع، انقلاب اسلامى و ايران انجام شده، موجى از علاقه مندى و تشنگى نسبت به اين مقولات در ميان فرهنگيان و دانش پژوهان غربى به وجود آمده است. روزگارى بود كه آنها اصلاً سؤالى راجع به اين مسائل نداشتند اما اين روزها نه تنها نسبت به اين مسايل حساس شده اند بلكه علاقه مندى شديدى در بسيارى از آنها نسبت به مقوله هاى فكرى و انديشه هاى اسلامى به وجود آمده است.
امروز، پديده بسيار قابل توجهى در غرب در حال شكل گرفتن است و اين پديده نوظهور چيزى جز پديده تمايل - هر چند محدود و غير گسترده - جوانان غربى به اسلام و انقلاب است. اين پديده در جوانانى رخ مى دهد كه در عنفوان جوانى از همه سو محاط به عوامل دوركننده ايشان از معنويت و اسلام هستند و پس از تولد و رشد در چنين محيطى در اثر گرفتن فرهنگ و ارزشهاى اسلامى به طور عجيبى به يك عاشق انقلاب و اسلام نوينى كه توسط امام(ره) معرفى و در محمل انقلاب متجلى و تفسير شد، تبديل مى شوند. امروز دلهاى عاشق زيادى در ميان جوانان مسلمان يا مسلمان شده غربى ديده مى شود كه به طور ضمنى خبر از بروز حركتى جديد مى دهد و مژده ورق خوردن برگ جديدى از تاريخ اسلام در غرب است و مسئله فقط اين است كه ما در اين برهه از تاريخ چگونه نقش خود را ايفا كنيم و چطور به وظايف و تكاليف اصلى مان عمل كنيم.
 
موعود: از اينكه وقت خود را براى گفت وگو در اختيار ما قرار داديد متشكريم.



موعود شماره 43
 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.