spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
اراده معطوف به حق-1 چاپ پست الكترونيكي
۰۸ خرداد ۱۳۸۵

مقدمه:
موضوع و محتواي اين مجموعه «پرسش از غرب» و ضرورت طرح آن است. اساساً اين پرسش فلسفي است و در مقام نظر ناظر بر درك شرايط تاريخي ويژه ايست كه گذار از آن بي اين پرسش ممكن نيست. پرسشي از اين دست در نقاط عطف مهم و تاريخي اقوام پيش مي آيد و پاسخگويي بدان نيز در عهده عوام مردم نيست، در وظيفه دانشمندان، اربابان فن و حتي سياستمداران نيز نيست. بلكه، متفكران و صاحبان نظر از ميان آنان، مخاطب اين پرسشند. (به شرط آنكه مقام و رأيشان منشأ اثر باشد). پاسخ پرسش هايي چنين، جهت گيري هاي بزرگ و نسبت ميان همه چيز و از جمله فرهنگ و تمدن و مناسبات اجتماعي را معلوم مي سازد، سرنوشت يك قوم را رقم مي زند و مسير آنان را در طي طريق و چگونه بودن در عرصه حيات را روشن مي كند.
راز حضور فعال يا منفعل در چنين شرايطي حساس در سكوت يا پاسخگويي به پرسش هاي بزرگ است. از همين جا جايگاه و مقام معلمان حقيقي و نقش آنان معلوم مي شود. چنانكه در نقطه عطف مهم صدر مشروطيت يعني آغاز آشنايي با غرب و در آن شرايط تاريخي تجربه شده كساني وظيفه پاسخگويي را عهده دار شدند كه خود صاحب شأن و مقام در خور نبودند. روشنفكراني كه بدون فراهم آوردن اسباب بزرگي عهده دار پاسخگويي شدند و موجبات انفعال و واماندگي بزرگ را فراهم آوردند و بيش از يكصد و پنجاه سال حيات غربزده را روزي ساكنان اين سرزمين بزرگ ساختند. حسب اهميت اين «پرسش» است كه همواره نزد اهل حكمت مقام «سياست» و سياستمداري ذيل فرهنگ و تابع اهل فرهنگ تعريف مي شود.



امري كه در عموم تجربه هاي بشري خلاف آن مشاهده مي شود. در چنين شرايطي خلوت نشيني و عزلت گزيني روزي اهل نظر مي گردد.
ابتلا به فرهنگ بيگانه و در سايه فرو رفتن بنيان نظري و ادب ديني در وقت غلبه تفكر و فرهنگ غربي در سرزمين هاي اسلامي و استمرار حيات فرهنگي اقوام ساكن در اين گستره وسيع ناظر بر غفلت از اين پرسش جدي است. همچنانكه عدم اهتمام در اينباره شرق را فاقد آمادگي رويارويي با دشمن غدار و غادر ساخته است.
ممكن است از نظر برخي طرح اين پرسش واسپس يكصد و پنجاه سال آشنايي و انس با غرب دير و نابهنگام باشد بويژه كه اينك خورشيد غرب رو به افول نهاده است اما، اين نكته را بايد متذكر شد كه همچنان شرق، خود را نيازمند غرب مي شناسد و روياي دستيابي به جايگاه وي را در تكنيك و تكنولوژي در سر مي پرورد. به گونه اي كه بسط مدرنيته در قالب «توسعه ساختار اقتصادي و اجتماعي» در دستور كار عموم دولت هاي شرقي است.
در اين مجموعه، نگارنده، ضمن طرح «ضرورت پرسش» سعي در بيان جايگاه و موضوع پرسش دارد و در ميان كليه ساكنان مشرق زمين، «ايران اسلامي و شيعي مذهب» را شايسته تر براي اين امر مي شناسد چه، ساير اقوام (و از جمله چين و هند و ژاپن) اگرچه در رويارويي با غرب متحمل خسارات فرهنگي بسيار شده اند ليكن حسب سابقه و جان مايه فرهنگي شان از امكان تجديد حيات فرهنگي كمتري برخوردارند و در نظام نظري فاقد رويكردي بنيادين و جدي به آينده اند. و اين ويژگي ها آنها را از ايجاد يك جريان جدي بنيادگرا و نقطه عطف مهم تاريخي محروم ساخته است.
ذكر دو نقطه عطف مهم يعني: «صدر مشروطيت» و «واقعه شريف انقلاب اسلامي» ما را متذكر دو فرصت كرده است: فرصت اول حسب آنچه مشروحاً بيان شده به تمامي از دست رفت و فرصت دومي نيز حسب «درگيري هاي پي درپي سياسي، اجتماعي»، «عجله و شتاب در ايجاد مدنيت جديد» ما را مواجه خساراتي جبران ناپذير ساخته چنانكه بيم از دست رفتن دومين و مهمترين فرصت مي رود.
تدوين «استراتژي مهم انتظار» براي بازسازي فرهنگي و مدني سرزمين اسلامي تحت آموزه هاي ديني بهمان اندازه ضروري است كه «طرح پرسش از غرب» بعنوان پيش نياز اتخاذ اين استراتژي.
اين سخن ناظر به اين معناست كه گذار از غرب كه در ساحت نظر بر «خودبنيادي استكباري» و «محوريت من نفساني» استوار شده بدون اتخاذ «استراتژي نفي خود» در نظر ممكن نيست. دريافتي كه به تمامي در «فرهنگ و تفكر ولايي و شيعي» نمودار است و بعنوان وجه مميز بزرگي آن را از ساير دريافت ها، فرهنگ ها و بالاخره تمدن ها جدا مي كند.
«فرهنگ ولايي» بر قطب و محور «ترك خود» استوار و ابتناي آن بر ترك خود و رجوع حيث تفكر به حق است.
اگرچه بازسازي همه آنچه حوزه هاي «تفكر، فرهنگ و تمدن» مسلمين را در دريايي از انفعال، التقاط و امتزاج نظري فرو برده؛ كاري سخت و صعب است ليكن «اراده معطوف به حق» مي تواند جاذب لطف و عنايات آسماني باشد و ما را بعنوان جماعتي بحقيقت منتظر، طلايه دار سپاه جهادگر و آمادگر معرفي نمايد؛ كساني كه در آستانه تاريخ جديد نام «موعود آخرالزمان» و «مهدي هدايتگر» را در ساحت فكر و عمل دل مهياي ورود پيك ايمان و رستگاري ساخته اند.
بر آي اي آفتاب صبح اميد
كه در دست شب هجران اسيرم

 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2020 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.