spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
تفکر شيعي در مصر در حال گسترش است چاپ پست الكترونيكي
۲۶ فروردين ۱۳۹۰
به گزارش بولتن، چند روز پيش، شبکه آي پي اس (APS) آمريکا در گفتگو با شيعيان مصر و از جمله «احمد راسم النفيس» يکي از رهبران برجسته‌ي شيعي مصر، به موضوع قيام مردم مصر و تاثير آن بر اوضاع سياسي – اجتماعي شيعيان مصر پرداخت.

که معتقد است تحولات خاورميانه از ايران و انقلاب اسلامي شروع شد و بعد هم با گذر از عراق و لبنان به ديگر کشورهاي اسلامي رسيد بيان کرد که احمد راسم النفيس نيز يکي از اين حلقه‌هاي قيام خاورميانه است و به همين دليل دولت حسني مبارک بارها او را بازداشت و ممنوع السفر کرده است. حتي وي در طول اين سال از ديکتاتوري مبارک بارها از سوي نيروهاي امنيتي مصر تهديد به مرگ شده بود.

النفیس به گزارشگر APS گفت: بسیار تعجب آور است که دولت مصر ادعاي مدارای مذهبی داشت اما با ممنوع کردن کتب شيعيان و زندانی کردن، آنها را تحت فشار قرار می داد.

النفيس مانند همه مردم مصر و به خصوص شیعیان، امیدوار است با رفتن مبارک، دوره جدیدی از احترام و مدارا درمورد اقلیت های مذهبی شروع شود.

وی می گوید: در حکومت مبارک، اگر در مصر شیعه بودی باید در طول زندگی احتیاط می کردی و هیچگاه به عضو احزاب سیاسی در نمی آمدی یا عقایدت را مطرح نمی کردی. از زمان انقلاب (دو ماه گذشته) پیشرفت عمومی حاصل شده است که این نه تنها در مورد شیعان بلکه برای همه مصریان بوده است.

تقریبا 1 درصد از مسلمانان مصر شیعه و 90 درصد جمعیت 82 میلیون نفری مصر سنی هستند. البته رقم واقعی شيعيان را نمی توان تخمین زد چرا که بسیاری از شیعیان از ترس ديکتاتوري مبارک دست به تقیه می زدند. با اين حال النفیس هیچگاه عقایدش را پنهان نکرد. با آنکه در يک خانواده سنی بدنیا آمد کرد اما این استاد 58 ساله، پس از شناخت اصول و معارف شيعه و با تاکيد بر تفسیر احادیث، از 25 سال پيش به شیعه روی آورد.

النفيس می افزاید: اسلام آنچنان که برخی تصور می کنند پراکنده نیست. برای مردم سخت است که تشخیص بدهند چه کسی شیعه است یا سنی زیرا هر دو عقاید مشترکی دارند. هر دو بر اصول اسلام معتقدند و کتاب مقدس آنها قرآن اسم. تنها اختلاف بر سر جانشینی پيامبر (ص) است. حتي الازهر، که بالاترین مرکز مسلمانان سنی است شیعیان را به عنوان يکي از مذاهب اسلام به رسميت می شناسد. اما با همه اینها رژیم مبارک، از شيعيان اکراه داشت و در تبعیت آنها نظام خود تردید داشت.

ایشاک ابراهیم، محقق در موسسه حقوق فردی مصر نيز می گوید: رژیم مبارک از وفادار بودن شیعیان نسبت به ایران، مرکز قدرت شیعیان وحشت داشت و به همين دليل نسبت به آنان همواره تبعيضاتي قائل مي شد. بنابراين بايد ريشه اين موضوع را در شکاف بين روابط ايران و مصر بررسي کرد. این دو قدرت منطقه، سابقه بدی در روابط با هم داشتند. پس از آنکه قاهره پیمان صلح با اسراییل را امضا کرد و به شاه مخلوع ایران پناه داد، ایران روابطش را با مصر کاهش داد. تنش بين دو کشور پس از حمایت مصر از عراق در جریان جنگ ایران و عراق نيز شدت گرفت.

مصر و برخي ديگر از کشورهای عرب از تاثیر فزاینده ایران در منطقه هراس دارند. به همين دليل مبارک ایران را به تلاش برای بی ثباتی رژیم های عرب از طریق گروه های وابسته مانند حزب الله لبنان متهم کرده بود.

علي رغم اين که اکثر شيعيان مصر هیچ‌گونه ارتباطی با گروه های سیاسی خارجی نداشتند صدها تن از شیعيان در نیمه پایانی حکومت مبارک دستگیر شدند. به این دستکیرشدگان برچسب مظنونین تروریست زده می شد و به اتهامات ساختگی زندانی می شدند.

بسیاری از زندانیان سابق، ادعا می کنند نیروهای امنیتی مصر، توجه کمی به فعالیت های سیاسی آنها داشتند و درعوض از آنها در مورد عقاید مذهبی شان بازجویی می کردند. سپس متن بازجویی های آنها را در رسانه های محلی پخش می کردند تا عقاید شيعيان را کفر آمیز نشان دهند و افکار عمومی اهل تسنن را علیه آنها تهییج کنند.

پاییز گذشته، نیروهای امنیتی مصر 12 مصری و تبعه خارجی شیعه را به طراحی برای براندازی رژیم، تحریف قرآن و اهانت به همراهان پیامبر متهم کردند!

امام جماعتی در مسجدی در منطقه اسلامی قاهره نيز می گوید: مصریان، مستعد روی آوری به باورهای شیعه هستند. اسلام شیعه تاریخ طولانی در کشور ما دارد و مساجد و بقاع متعددی مربوط به بزرگان شیعه در این کشور وجود دارد. حتي الازهر هم توسط شیعیان فاطمی بنیانگذاری شد.

عبدل منعم عبدل مقصود، مدیر مرکز حقوق بشر صواسیا نيز مطالب روزنامه های زرد درمورد خطر بیداری شیعه و اینکه می تواند مانند عراق به نزاع فرقه ای بیانجامد را رد می کند.

وی می گوید: احتیاجی نیست نوع اسلامی که مردم بدان می گروند را دیکته کرد. 99 درصد جمعیت مسلمان اینجا سنی هستند، خطر اینکه مصر تحت سلطه شیعیان درآید، وجود ندارد.

روابط ایران و مصر از زمان کناره گیری مبارک گرم شده است و مقامات ارشد هر دو طرف به از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره داشتند. وزیر امور خارجه جدید مصر نبیل العربی اخیرا اعلام داشت که کشورش آمادگی گشودن فصل تازه ای با ایران را دارد. تهران از این پیشنهاد استقبال کرده است.

عبدل مقصود می گوید عادی سازی روابط با ایران بدون شک روی تصویر شیعه در مصر تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین از تبلیغات بد رسانه ای جلوگیری خواهد کرد.

با اینکه بقایای رژیم دیکتاتوری باقی مانده، خروج مبارک فشار بر شیعیان را کم کرده است. به نظر می رسد فضای تازه آزادی پیروان این مذهب را از روی آوردن به تقیه دور کرده است.

النفیس می گوید: از زمان انقلاب، تماس های زیادی از مردم مصر داشته‌ام که خواستار گرويدن به شيعه بودند. این موضوع، پیش از این ابدا اتفاق نیفتاده بود. زیرا تلفن های ما توسط پلیس مصر شنود می شد و هرگاه که دستگاه امنیت کشور مطلع می شد فردی شیعه است مامورین امنیتی را برای تهدید و آزار وی می فرستادند.

النفیس باور دارد که تلاش آزادانه وی و همفکرانش برای تشکیل یک حزب سیاسی شورایی نشانه روشنی از این است که دوره آزادی تازه ای در مصر آغاز شده است.
 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2019 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.