spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
منجيان بدلي به نجات آمريكا مي آيند چاپ پست الكترونيكي
۲۰ آذر ۱۳۸۹
 سينما در عين اين كه سازنده فرهنگ و ذهن بشريت در جوامع مختلف است، بازتاب دهنده آرزوها، فرهنگ و حتي هذيان هاي جمعي مردم يك جامعه نيز هست. اين موضوع در مورد جوامعي صادق است كه سينماي آن ها «مسئله محور» بوده و بلاگردان مردم است. مثل سينماي آمريكا كه به شدت به منافع ملي آن كشور و سياست هاي حاكمانش وفادار است.


سينما در عين اين كه سازنده فرهنگ و ذهن بشريت در جوامع مختلف است، بازتاب دهنده آرزوها، فرهنگ و حتي هذيان هاي جمعي مردم يك جامعه نيز هست. اين موضوع در مورد جوامعي صادق است كه سينماي آن ها «مسئله محور» بوده و بلاگردان مردم است. مثل سينماي آمريكا كه به شدت به منافع ملي آن كشور و سياست هاي حاكمانش وفادار است. در اين شرايط، جريان شناسي توليدات سينمايي در چنين جوامعي- به خصوص آمريكا- نه تنها بخشي از كار مطالعات سينمايي است كه نوعي جامعه شناسي نيز محسوب مي شود.

آنچه امروز در هاليوود غلبه دارد گروهي از فيلم هاي موسوم به آثار آخرالزماني است. اين گونه آثار در سينماي آمريكا تبديل به يك جريان پويا و قدرتمند، در راستاي مسائل داخلي و خارجي آن كشور شده اند. به طوري كه در يك سال اخير چندين فيلم و انيميشن همچون «آواتار»، «2012»، «كتاب ايلاي»، «شاهزاده ايراني»، «9» و... با اين مضمون به نمايش درآمده است. يكي از رويكردهاي پر رنگ در برخي از فيلم هاي آخرالزماني هاليوود، مذهب است. در اين نوشتار به بررسي اجمالي دو نمونه از فيلم هاي اخير با چنين رويكردي پرداخته مي شود.

پيامبران بدلي؛ سربازان جديد آمريكا
اگر برخي فيلم هاي هاليوودي همچون «لژيون» و «آگوارا» با وقاحت و سطحي نگري به دين حمله مي كنند، «كتاب ايلاي» محترمانه و عميق به اين موضوع مي پردازد. مواجهه غرب و در رأس آنها صهيونيست ها با اديان و جنبش هاي مذهبي رهايي بخش فقط به صورت مقابله و نفي مستقيم ارزش هاي جريانات ضد سلطه نيست. بلكه جايگزيني اديان نزديك به آنها با دين انقلابي و حق طلبي همچون اسلام هم بخشي از مهندسي فرهنگي غرب است. يعني القاي مذاهبي اخته و خنثي كه منافع نظام سرمايه داري جهاني را تأمين مي كنند. اين هم يكي ديگر از رسالت هاي سينماي غرب است كه اگر نفي مذهب كارگر نشد، با بدل سازي و جايگزيني ساختارهاي مذهبي بي خطر، موج اسلامگرايي خنثي شود. هاليوود هم مأمور است تا علاوه بر شكستن حريم مقدسات، تمايل انسان ها به معنويت را به سمت اديان ساختگي، تحريف شده و يا نزديك به غرب هدايت كند.


فيلم «كتاب ايلاي» به كارگرداني برادران هيوز هم داراي همين هدف است. فيلمي كه سعي دارد تا مخاطب حقيقت طلب و معنويت جو را به خود جلب كند و نسخه اي باب طبع آمريكا به او تحويل دهد. در اين فيلم، مذهب، مسيحيت و انجيل تبليغ مي شود، اما تمام اين موضوعات در واقع ابزاري براي تبليغ آمريكا هستند.

«كتاب ايلاي» نيز داستاني است درباره آخرالزمان. اين فيلم روايت مردي است كه از يك كتاب انجيل محافظت مي كند. ايلاي يك پيامبر بدلي است؛ شخصيتي كه به عنوان منجي نسل انسان پس از ويراني دنيا معرفي مي شود و براي اجراي اين هدف مأمور است تا كتاب مذكور را به نقطه اي خاص برساند.

اين بار هم منجي يك آمريكايي و محل نجات بشريت آمريكا است. البته باز هم مثل هميشه كاراكترهاي منفي هم يافت مي شوند تا مانع كار منجي شوند. يكي از صحنه هاي كليدي فيلم، بالاتر قراردادن كتاب انجيل در ميان ساير كتاب هاي آسماني است. حتي تورات نيز بالاتر از قرآن مجيد قرار مي گيرد. اين صحنه چكيده اي از تمام فيلم است.

منجي گرايي هاليوودي
يكي از جديدترين محصولات به اصطلاح آخرالزماني هاليوود «جاده» نام دارد. اين اثر با فيلمنامه اي از «جوپنهال» و بر اساس رماني به همين نام نوشته «كورمك مك كارتي» و به كارگرداني «جان هيلوك» ساخته شده است.


فيلم «جاده» نيز دنيايي را ترسيم مي كند كه در آن تقريباً همه چيز از بين رفته است و به طور صريح در آن اشاره به اين كه چرا و چگونه دنيا به نابودي رسيده نمي شود. تنها با زباني مبهم و غيرمستقيم متوجه مي شويم كه يك سال تمام دنيا در حال سوختن در آتش بوده، اما اين كه چه كساني و با چه هدفي و با چه روشي اين آتش را به پا كردند تا پايان فيلم نامعلوم مي ماند. آنچه در اين فيلم از دنياي به آتش كشيده در پايان جهان به نمايش درآمده، رواج آدمخواري است. يعني كمبود خوراك به حدي مي رسد كه انسان ها خودشان را خواهند خورد! اما مضمون اصلي و مهم فيلم «جاده» تفكر منجي گرايانه در آخرالزمان است. اين رؤيا در فيلم هاي سرگرم كننده و گيشه اي هاليوود نيز به شكل هايي چون، مرد عنكبوتي، سوپرمن، بتمن و ... تجلي يافته است. اما نوع جلوه يافتن اين موضوع در فيلم هاي جدي و انديشمندانه اي چون «جاده» بسيار متفاوت است. در اين فيلم يك مرد به همراه پسرش در حال پيمودن زمان و جغرافيا به سمت افقي شايد بهتر هستند. اما اين بار اين پسر است كه شمايلي منجي گرايانه يافته است. به گونه اي كه مرد، پسرش را كلام خدا معرفي مي كند و در جايي ديگر از پسر به عنوان يك فرشته ياد مي كند. چرا كه آن پسر در يكي از صحنه هاي ابتدايي فيلم پدرش و چند نفر ديگر را از شر آدمخواران نجات مي دهد و اين باعث مي شود كه پدر تصوري ماوراءالطبيعي از پسرش بيابد. در ادامه فيلم هم مي بينيم كه پسر داراي روحيه اي مسيحاوش و بشردوستانه است كه به جز پدرش ساير انسان ها را نيز مورد نوازش و رحمت خودش قرار مي دهد!اما نگاه تازه اي كه در فيلم «جاده» تنيده شده است، رويكرد مراقبت از منجي است. به گونه اي كه در اواخر فيلم، نگهداري از پسر به عنوان يك نقطه اميد و انگيزه بخش به دغدغه اصلي آدم هاي داستان فيلم تبديل مي شود. نكته اي كه تا به حال در ساير فيلم هاي آخرالزماني به اين شكل وجود نداشته است. به اين ترتيب، فيلم «جاده» جدا از مسائل فني و هنري اش، از منظر انديشه و ايدئولوژي يك فيلم مهم محسوب مي شود. اين اثر، يك گام روبه جلو در پيشبرد و انتشار تفكرات آخرالزماني است.

اگر به مقدمه اين نوشتار بازگرديم، مي توان فيلم «جاده» را گوياي نياز شديد آمريكا به منجي در اين شرايط جهاني دانست. امروز وضعيت داخلي و خارجي آمريكا بيش از هر زمان ديگري بحران زده و نااميدكننده است و اين فيلم نيز- همچون فيلم هايي از اين نوع- بازتاب دهنده نگراني برخي از روشنفكران و انديشمندان آن كشور در قالب رمان و يك فيلم سينمايي است. البته اين نگراني با اميد و انتظار يك افق روشن همراه است.

از طرف ديگر، اين فيلم و ساير آثار به اصطلاح آخرالزماني منتشر شده عقايد جريانات حاكم بر كاخ سفيد و دستگاه هاي هدايتگر جامعه آمريكاست. تفكراتي نظير نابودي زندگي در اثر حوادثي خاص، باقي ماندن اندكي از مردم آمريكا و تلاش دوباره آن ها براي بازسازي حيات انساني، ظهور منجي محافظ آمريكا و غرب در مقابل دشمنانش و همچنين لزوم پاسداري از اين منجي كه در اين فيلم به طور جدي مطرح شده، همه از انديشه هاي جريان اوانجليسم (مسيحيت صهيونيست) است؛ همان جرياني كه عامل اصلي ايجاد جنگ در خاورميانه، حمايت از رژيم صهيونيستي، فشار بر ايران و توطئه عليه اسلام است و افرادي چون بوش و رامسفلد و ساير جنگ طلبان ايالات متحده نيز نمايندگان آن هستند.و فيلم هاي «جاده» و «كتاب ايلاي» بار ديگر ثابت كردند كه هاليوود درباره منافع ملي آمريكا و كاخ سفيد تا چه حد حساس و متعهد است. دوران فيلم هاي سرگرمي ساز گذشته است و سينماي آمريكا بيش از هر زمان ديگري رويكردي سياسي و ايدئولوژيك به خود گرفته است.

آرش فهيم
منبع: رجانیوز
 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2019 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.