spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
امامان؛ نعمت های الهی چاپ پست الكترونيكي
۱۵ آذر ۱۳۸۹
http://mouood.org/images/news3/186.jpgدر وقت ولادت حضرت حسين بن علي(ع) لوح سبزي از زمرّد را از آسمان به ايشان هديه كردند. در آن لوح اسامي جملة حضرات معصومان(ع) و اوصيا و فرزندانشان آمده بود.خداوند در اين لوح زمرّدين، آنگاه كه به ذكر نام حضرت صاحب الزّمان(عج) و اصحاب ايشان مي‌رسند، با لفظ «اوليايي» ياران و اصحاب حضرت را به خود نسبت مي‌دهد و مي‌فرمايد:
 
 
 
آن روزي كه اميرمؤمنان، علي(ع) در خطبة 92 فرمود، «سلوني قبل ان تفقدوني» بپرسيد از من قبل از آنكه از ميان شما بروم. سوگند به خدايي كه جانم در دست اوست، هيچ چيزي را از امروز تا قيامت از من نمي‌پرسيد مگر اينكه شما را از آن با خبر مي‌سازم»، جماعتي بي‌خرد كه پيش‌تر از نوكِ ‌بيني خود را نمي‌ديدند، از آن آيت كبراي خداوندي تعداد موي سر و صورت خود را مي‌پرسيدند.

افق ديد علي(ع) كه مي‌فرمود: سلوني عن طرق السموات فانّي اعرفُ بها من طرق الأرض؛ از من بپرسيد از راه‌هايي كه در آسمان‌هاست. به يقين كه من به آن راه‌ها آشناترم تا راه‌هاي زميني» كجا و آنان كجا؟ دانشمندان ستاره‌شناس بر اين باورند كه تا زماني كه بشر روي زمين باشد و ستاره‌شناسان به تحقيق نجوم بپردازد، هيچ گاه به محاسبة كلّ كهكشان‌ها و تعداد ستاره‌ها دست نخواهند يافت.

همة آنچه كه تاكنون با استفاده از همة ابزار و تكنولوژي فوق مدرن از مشاهدة كهكشان‌ها و سيّاره‌ها و ستاره‌ها به دست آمده، تنها بخشي از اجرام سماوي است.

نور ستارة دوردست‌ترين كهكشاني كه توسط تلسكوپ فضايي شناخته شده، بعد از 13 ميليارد سال به زمين مي‌رسد. معلوم نيست اگر تلسكوپ قوي‌تري به فضا برسد و پشت اين كهكشان چه تعداد كهكشان ديگر را كشف خواهند كرد.

اگرچه سخن امام علي(ع) تنها ناظر علم و آگاهي ايشان از راه‌هاي آسماني دنيا نيست و ساير عوالم متافيزيكي را هم شامل مي‌شود، امّا بد نيست ببينيم در همين آسمان بالاي سر ما و پيرامون ما كه در آن شناوريم و امام بر همة دقايقش آگاهي داشت، چه مي‌گذرد.

تعداد كهكشان‌هاي بزرگ اين آسمان رفيع 350 ميليارد عدد است به فاصلة هر كهكشان تا كهكشان ديگر، 20 برابر قطر كهكشان است و در ميان هر كهكشان،‌ فاصلة هر ستاره تا ستارة ديگر، 10 ميليون برابر قطر ستاره است، كهكشان راه شيري كه كهكشاني متوسط است و منظومة شمسي ما را در خود جاي داده، 200 ميليارد ستاره دارد. شايد تعجّب كنيد اگر تعداد احتمالي ستاره‌ها را به شما بگويند. تعداد ستاره‌ها بين 1022 (ده به توان 22) تا 1024 (ده به توان 24) است؛ يعني بيست و چهار صفر جلوي عدد ده بگذاريد. (ده سكسيتليون تا يك سپتليون) البتّه تعداد سيّاره‌ها را به آن اضافه كنيد؛ يعني بين 1011 تا 1012 سيّاره.

اگر توانستيد تعداد سلول‌هاي بدن را بشماريد مي‌توانيد تعداد ستاره‌ها را هم بشماريد.

تازه، از ميان آن همه سيّاره، تاكنون تنها، 500 سيّاره را بشر كشف كرده است.

تعداد ستارگاني كه با چشم غيرمسلّح براي ما قابل رؤيتند، از 7000 ستاره تجاوز نمي‌كند. حال اگر در شبي صاف و غيرمهتابي ستارگان قابل رؤيت را رصد كنيد، عدد آنها به بيشتر از 3000 عدد نمي‌رسد.

تلسكوپ رصدخانة «مونت ويلسون» در «كاليفرنياي ايالات متّحده» كه نسبتاً نيرومند است و آينه‌اي به قطر ده متر و نيم دارد، تعداد ستارگان قابل رؤيت ما به 500 ميليون مي‌رسد؛ يعني اگر براي شمارة آنها از غروب تا سپيده‌دم وقت صرف كنيم و در هر ثانيه يك ستاره را حساب كنيم، تقريباً يك قرن طول مي‌كشد تا ستاره‌هاي موجود در دايرة ديد اين تلسكوپ را شماره كنيم، با يك حساب سرانگشتي معلوم مي‌شود كه چهل هزار سال طول مي‌كشد تا بشر تنها ستاره‌هاي موجود در كهكشان راه شيري را شماره كند.

خورشيد، يكي از 200 ميليارد ستاره‌اي است كه فقط در كهكشان راه شيري وجود دارد. در اين كهكشان 400 ميليارد ستاره وجود دارد.

گمان مي‌كنم حالا تا حدّي بتوان تصوّري دور از دايرة علم امام علي(ع) دربارة راه‌هاي آسماني به دست آورد كه فرمودند:

«از من بپرسيد از راه‌هايي كه در آسمان‌هاست. به يقين كه من به آن راه‌ها آشناترم تا راه‌هاي زميني.»

حال چه به شما دست مي‌دهد كه وقتي براي عرض ادب و سلام، امام زمان(عج) را خطاب كرده و عرض مي‌كنيم:

«السّلام عليك يا ناظر شجره طوبي و سدره المنتهي؛ سلام بر شما، اي آنكه چشمان شما ناظر شجرة طوبي و سدرة المنتهي است.» (بحارالأنوار، ج 8، ص 133؛ مفاتيح الجنان، زيارت مخصوص سرداب، ص 495)

يعني افق ديد شما از تمامي عوالم مي‌گذرد و نظاره‌گر شجرة طوبي و سدرة المنتهي مي‌شود. حضرت وليّ عصر(ع) با ديدگان عين اللّهي خويش بر تمام هستي، از دل خاك تا افلاك، بر درخت طوبي و سدرة المنتهي كه در آسمان هفتم جاي دارد ناظرند و آن حجّت خداوند، به محبّت در قلب و جان مردمان و ياوران خود، آگاه و داناست. آن ذخيرة الهي ديدگان خداوند است. همه چيز در محضر ايشان حاضر است.

نه تنها همة عوالم و موجودات مستقر در هر يك از عوالم، نزد امام حاضرند؛ بلكه جملگي به واسطة ايشان و توسط ايشان روزي مي‌خورند، مگر بارها نشنيده و نخوانده‌ايم كه «بيمنه رزق الوري؛ به يمن وجود حضرت امام عصر(عج) است كه رزق و روزي تأمين مي‌شود.»

از آن مهم‌تر، به وجود ايشان است كه دنيا باقي است: الّذي ببقائه بقيت الدّنيا و به حضور ايشان است كه آسمان و زمين ثابتند. بوجوده ثبتت الارض و السّماء؛ كه اگر چنين نبود و ايشان حضور نداشتند به قول مبارك حضرت اباعبدالله، امام جعفر صادق(ع)، «لولا الحجّه لساخت و الأرض باهلها؛ زمين اهل خودش را مي‌بلعيد.»

هم ايشان مي‌فرمايند: «ما اهل البيت، آن نعمتي هستيم كه خدا به سبب ما بندگان را نعمت داده است... و اين نعمتي است كه منطقع نمي‌شود و خداوند از حقّ اين نعمت كه به ايشان (بندگان) ارزاني داشته؛ يعني پيامبر(ص) و عترت، سؤال مي‌كند.» (تفسير نورالثّقلين، ج 5، ص 663)

در اصول كافي، باب الحجّه، آمده است، دنيا و هر چه در آن است متعلّق به خدا و رسولش و ما اهل بيت(ع) است.

پس هر كه چيزي از مال دنيا به دست آورد بايد تقواي خدا پيشه كند و حقّ خداي تبارك و تعالي را ادا سازد و با برادرانش نيكي كند و اگر چنين نكند، خدا و رسولش و ما از او بيزار خواهيم بود. «اصول كافي، باب الارض كلها للامام، ج 2)

اين همان معني نعمات و خيرات است كه به بيان امام هادي(ع) سرچشمه، ابتدا، انتها، اصل، فرع و معدنش وجود مقدّس حضرات معصومان(ع) است. آنجا كه فرمودند:

ان ذكر الخير كنتم اوّله و اصله و قرعه و معدنه و ماواه و منتها

چه حيف كه دانسته و ندانسته درس‌آموز و دست‌آموز قبيلة شرك و نفاق شده‌ايم. سوراخ دعا را گم كرده‌ايم و براي رفع حوائج و مضايق به سراغ صاحب نعمتمان نمي‌رويم. گويا به خود وانهاده شده‌ايم. اگر چنين نبود كه چنين وضع و روزگاري نداشتيم. غرقة دخان و دود، زندگي را از روزنه‌هايش تنفّس مي‌كنيم و يك نفس به ياد صاحب نعمت خود نمي‌افتيم.

در عجب بايد بود از ساكنان دياري كه آنها را متذكّر اصل و فرع و معدن و مأواي خيرات و نعمت‌ها شده‌اند، امّا در ازدحام و اضطرار، تنها راه خلاصي را در تعطيل كردن‌هاي پي در پي جست‌وجو مي‌كنند. پس اين مؤمنان و نمازگزاران كجايند؟ تا در شبي دست بر دعا بردارند و از صاحب خود خلاصي را بخواهند؟

در وقت ولادت حضرت حسين بن علي(ع) لوح سبزي از زمرّد را از آسمان به ايشان هديه كردند. در آن لوح اسامي جملة حضرات معصومان(ع) و اوصيا و فرزندانشان آمده بود.خداوند در اين لوح زمرّدين، آنگاه كه به ذكر نام حضرت صاحب الزّمان(عج) و اصحاب ايشان مي‌رسند، با لفظ «اوليايي» ياران و اصحاب حضرت را به خود نسبت مي‌دهد و مي‌فرمايد:

«با ايشان تمامي فتنه‌هاي تاريك را دفع مي‌كنم و به واسطة ايشان فتنه‌ها و زلزله‌ها را برمي‌دارم.»

از بس به خودمان مغرور و به خود مشغوليم، فراموش كرده‌ايم كه:

«الأمام الأنيس الرّفيق و الوالد الشّفيق و الاخ الشقيق و الأمّ البرّه الصّغير و مفزع العباد في تداهيد النّار؛

امام يار همراه و موافق و پدر مهربان و مشفق و برادر صميمي است، مادري است كه به كودك خردسالش سخت مهر مي‌ورزد پناه بندگان بي‌پناهي است كه در سختي‌ها و رنج‌ها و مصيبت‌هاي مرگبار راه به جايي ندارند.» (تفسير امام عسكري(ع)، ص 112)

حضرت امام حسن عسكري(ع) فرمود: اي احمد بن اسحاق به درستي كه خداوند خالي نگذاشت زمين را از حجّت از زمان حضرت آدم و نخواهد گذاشت تا اينكه قيامت به پا شود. به سبب آن حجّت بلا را از زمين دفع مي‌كند و به خاطر او باران را نازل مي‌كند و به وجود او زمين بركاتش را بيرون مي‌دهد. (كمال الدّين، ج 2، ص 56)

به دليل اين جايگاه رفيع و منيع حجّت حيّ خداوند است كه راه خروج شيعيان از تنگي و سختي را دعا براي فرج و تعجيل در ظهور امام عصر(عج) اعلام فرمودند: «و اكثر الدّعا بتعجيل الفرج فانّ ذلك فرجكم؛ و بسيار دعا كنيد براي تعجيل در فرج من كه همان ماية گشايش براي شماست.» (همان، ص 485)

كجايند مرداني كه از خويش بيرون آمده، دست دل به سوي آسمان دراز كنند و فرج امام را از خداي بزرگ طلب كنند؟ كجايند مرداني كه خداوند آنان را «اولياي» خود خواند و به واسطه و طلب ايشان برطرف كردن فتنه‌ها و زلزله‌ها و مضايق را بر خود واجب شناخت.

اولياي حضرت، كار «عاصف بن برخيا» مي‌كنند. شايد ولي شناسان از ميان ما رفته‌اند كه چنين مبتلاييم. همين ساعات روز جمعه را غنيمت بشماريد و با نمازي استغاثه به درگاه حضرت بياوريد. باشد كه دعاي شكسته دلي مستجاب شود. ان‌شاءالله.

اسماعیل شفیعی سروستانی
راديو معارف 12/9/89
 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2019 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.