spacer
«مؤسسة فرهنگي موعود عصر(عج)»، معجم مؤلّفين مهدوي را به‌زودي منتشر مي‌کند.
ادامه مطالب ...
 
advertisement.png, 0 kB
Advertisement
spacer
spacer

عضویت در خبرنامه

جستجوگر سايت

جستجوگر گوگل


جست‌وجو در سايت موعود

مطالب مرتبط

addtomyyahoo4Subscribe in NewsGator OnlineAdd to My AOL
Subscribe with BloglinesAdd to netvibes
Add to Google

 
جانشينان دوازده‌گانه چاپ پست الكترونيكي
۱۱ تير ۱۳۸۹


در راستاي بحث و بررسي دربارة حديث «من مات و لم يعرف... » به نظر رسيد؛
اوّلاً، احاديثي را كه قاطعانه تعداد جانشينان پيامبر گرامي اسلام(ص) را با تعبيرات مختلف در عدد «اثناعشر» خلاصه و محدود مي‌كند، فهرست‌وار به نظر خوانندگان برسانيم؛

ثانياً، رواياتي را كه مشتمل بر واژه‌هاي امام، امامان، ائمه و از اين قبيل است، مورد بررسي قرار دهيم تا از اين رهگذر، مراد و منظور اصلي و واقعي از ائمة اثناعشر و امام زمانِ هر زماني را كه در حديث بالا مطرح شده، مشخّص و آنگاه در پرتوي شناسايي امام زمانِ عصر كنوني و از آن پس در ساية پيروي‌اش از مرگ جاهلي و كافر مردن يا با كافر محشور شدن، رهايي يابيم.
اينك احاديث مشتمل بر كلمة «اثني عشر» كه به طور فراوان و مجموعاً در حدّ تواتر در قالب عبارات زير مطرح و وارد شده:

1. الأئمّة بعدي اثنا عشر، عدد نقباء بني‌اسرائيل و حوارّي عيسي(ع)؛
2. الأئمّة بعدي اثناعشر، من أهل بيتي؛1
3. إنّ عدّة الخلفاء بعدي عدّةٍ نقباء موسي؛
4. إنّ هذا الامر عزيزاً منيعا حتّي يمضي فيهم اثناعشر خليفة؛
5. إنّ هذا الأمر لا ينقضي حتّي يمضي فيهم اثناعشر خليفة؛
6. بعدي اثناعشر خليفة كلّهم من بني‌هاشم؛2
7. الخلفاء بعدي اثناعشر كعدد نقباء بني‌اسرائيل؛
8. لا تهلك هذه الأمّة حتّي يكون منها اثناعشر خليفة، كلّهم يعمل بالهدي و دين الحق؛3
9. لايزال الاسلام عزيزاً إلي اثناعشر خليفة؛
10. لايزال امّتي علي الحقّ ظاهرين حتّي يكون عليهم اثناعشر اميراً كلّهم من قريش؛
11. لايزال أمر النّاس ماضياً إلي اثناعشر خليفة؛
12. لايزال أمر النّاس ماضياً حتّي يكون عليكم اثناعشر خليفة؛
13. لايزال أمر النّاس ماضياً ما ولّيهم اثناعشر رجلاً؛
14. لايزال أمر هذه الأمّة هادياً علي من ناواها، حتّي يكون عليكم اثناعشر أميراً كلّهم من قريش؛
15. لايزال الدّين قائماً حتّي تقوم السّاعة و يكون عليهم اثناعشر خليفة؛
16. لايزال هذا الأمر عزيزاً إلي اثنا عشر خليفة؛
17. لايزال هذا الدّين ظاهراً حتّي تقوم السّاعة و يكون عليهم اثناعشر خليفة؛
18. لايزال هذا الدّين ظاهراً علي من ناواه... حتّي يمضي من امّتي اثناعشر اميراً كلّهم من قريش؛
19. لايزال هذا الدّين عزيزاً منيعاً الي اثناعشر خليفة؛
20. لايزال هذا الدّين قائماً الي اثناعشر من قريش... ؛
21. لايزال هذا الدّين قائماً حتّي يكون عليكم اثناعشر خليفة كلهم مجتمع عليه الأمّة؛
22. يكون بعده اثناعشر خليفة بعدد نقباء بني‌اسرائيل؛
23. يكون بعده من الخلفاء اثناعشر عدد نقباء بني‌اسرائيل؛
24. يكون بعدي اثناعشر اميراً؛
25. يكون بعدي من الخلفاء عدّة اصحاب موسي؛4
26. يكون خلفي اثناعشر خليفة؛
27. يكون لهذه الأمّة اثناعشر قيّماً لا يضرّهم من خذلهم كلّهم من قريش؛
28. يملك من ولدي اثناعشر خليفة؛5
29. يملك هذه الأمّة اثناعشر خليفة كعدد نقباء بني‌اسرائيل؛
30. يملك هذه الأمّة من خليفة اثناعشر عدّة، كعدّة نقباء بني‌‌اسرائيل؛6
و ديگر عبارات و تعبيراتي از اين قبيل كه مجموعاً از هشت نفر از صحابه و اكثراً از سمرة بن جندب روايت شده و تنها در ملحقات «احقاق الحق» با بيش از چهل سند مختلف و از بيش از يكصد مصدر حديثي، تاريخي و كلامي نقل گرديده است.7

به طور خلاصه طبق اين احاديث، پيامبر اسلام(ص) با تعبيرات گوناگون، موضوع خلافت، زمامداري و رهبري دوازده نفر بعد از خود را ـ با قيود مختلفي همانند: «كلّهم من قريش، كلّهم من بني‌هاشم، كلّهم يعمل بالهدي و دين الحق، من اهل بيتي، من ولدي» و امثال آن ـ در طول بعد از وفات خود تا پايان عمر دنيا بشارت داده و پيش‌گويي فرموده و با توجّه به نقل در حدّ تواتر آن از ناحية اهل تسنّن و بحث و گفت‌وگوي مراجع حديثي و كلامي آنها دربارة مصاديق اثناعشر، شكّي نيست كه آنها در اصل، عقيده به خلاصه شدن مقام رهبري و زعامت و خلافت و امامت يا هر تعبيري از اين قبيل در عدد دوازده با شيعه هم‌ساز و هم‌آهنگ بوده و هستند و عقيده به خلفاي اثناعشر و ائمة دوازده‌گانه از مختصّات شيعه نيست؛

لیكن در اينكه مقصود و مصداق اين دوازده نفر چه كساني بوده و هستند؟ و شرايط مربوط به چنين مسئوليت خطير و سرنوشت‌سازی چيست؟ طبق مدارك شيعه و سنّي، بين نظرية اين دو فرقه، تفاوت از زمين تا آسمان است.

امّا آنچه که احادیث را به طور صريح و مسلّم  بيانگر آنند، بدين قرار است:
1. تعداد خلفا و امامان راستين و دست‌اندركاران اصلي و درجه اوّل بعد از پيامبر اكرم(ص) منحصر به دوازده نفر است، نه كم و نه زياد؛
2. به موجب تعداد پنج متن از حدود سي متن مختلف همة اين دوازده نفر از قريشند و به حسب روايات دوم، ششم و بيست و هفتم اين عدّه فقط از تيره و شاخة بني‌هاشم و از خاندان رسالت خواهند بود، نه از ديگر تيره‌ها و قبايل قريش.

مهدي فقيه‌ايماني
ماهنامه موعود شماره 113

پي‌نوشت‌ها:

1. فردوس ديلمي، به نقل از عبقات الانوار، بخش حديث ثقلين، ج 3، ص 246 فارسي و ج 2، ص 360 عربي.
2. مودّة القربي، همداني، مودة دهم؛ ينابيع المودّة، باب 56، ص 308 و باب77، ص533.
3. مسند كبير مسدد در گذشته (228ق.) به نقل از فتح الباري عسقلاني، ج13، ص182؛ مطالب العالّيه ابن حجر عسقلاني، ج4، ص342؛ نهايه ابن كثير، ج6، ص248؛ صواعق المحرّقه، ابن حجر هيثمي، ص12، سطر20.
4. نهایه ابن كثير، ج6، ص248، كنز العمال.
5. فرائد السّمطين، ج2، ص 329، تحت شمارة 579 با ذكر سند از ابن عبّاس.
6. اين روايت را با ديگر روايات مشابه كه تحت شماره‌هاي 1، 3، 7، 22، 23، 25، 29 به نظر رسيد مصادر فراواني از ابن مسعود روايت كرده‌اند كه اسامي تعدادي از آنها بدين قرار است: مسند احمد بن حنبل، ج 1، صص 398و406؛ مسند بزار، به نقل از فتح الباري؛ مجمع الزوائد؛ تاريخ الخلفاء سيوطي و غيره.
7. احقاق و ملحقات آن، ج 2، صص 352ـ354، ج13، صص 1ـ49 و ج19، صص 628ـ632، نيز مراجعه شود به عمده ابن بطريق، صص416ـ422 و معالم المدرستين، ج1، صص 333ـ341.

 
< قبل   بعد >
spacer

spacer

Creative Commons License
(cc) 2019 Mouood Researching Institute. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 License.
هرگونه استفاده از محتويات اين پايگاه اطلاع رساني، در هر کجاي دنيا، تنها براساس مفاد توافقنامه Creative Commons 3.0، مجاز است.
(ح) 1386 تمامي حقوق اين پايگاه اطلاع رساني، متعلق به مؤسسه فرهنگي موعود است.